voortgang - Reisverslag uit Cusco, Peru van Suzanne Scheres - WaarBenJij.nu voortgang - Reisverslag uit Cusco, Peru van Suzanne Scheres - WaarBenJij.nu

voortgang

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

25 April 2009 | Peru, Cusco

Hallo lieve mensen

De laatste tijd weinig nieuwe dingen meegemaakt. Rustig weekend gehad en ook dit weekend geen bijzondere activiteiten.

In het project gaat het hartstikke goed. Dagelijks heb ik gesprekken met de meiden. Ze vertellen me echt heel veel en volgens mij vinden ze veel steun bij me. Ik werk veel aan de hand van tekeningen, dat maakt het communiceren toch wat makkelijker. Voor de kleinste kinderen heb ik handpoppetjes gekocht om mee te communiceren, dat werkt altijd goed.
Thalia, het meisje wat moest bevallen, heeft een meisje gekregen. Ik heb haar vorige week op het nippertje nog gezien. Ze was haar spullen aan het pakken en gaat bij haar oma wonen.
Ik had mijn telefoonnummer gegeven omdat ik haar nog graag wil opzoeken daar. Ook willen ze me graag als madrina (peettante), maar ze weten niet of de doop nog geregeld kan worden voor juni.
Zaterdag belde de oma me op dat Thalia weer in het ziekenhuis ligt met een infectie. Ik ben er meteen heen gegaan. Het voelt echt heel bijzonder ze mij dan bellen. Dinsdag ben ik weer langsgegaan, Thalia was gelukkig beter en mocht naar huis, maar haar dochtertje had geelzucht en moest in het ziekenhuis blijven. Ik was de enige die haar op komt zoeken, omdat de oma geen geld heeft voor de taxi. Thalia was heel verdrietig en ik was blij dat ik er op dat moment voor haar kon zijn.
Tja ... Thalia is echt een beetje speciaal voor me.

Verder heb ik aan 2 projecten een donatie gedaan. Het eerste project is Wawasonqo. Dit project ligt in een kleine gemeenschap ongeveer drie kwartier van Cusco, richting Pisac. Wawasonqo ligt bovenin het dorp en om er te komen, loop je een brede modderweg omhoog en kom je onderweg schapen, varkens en koeien tegen en natuurlijk de lokale bevolking die werken op het land (verbouwen allerlei groenten). De kinderen gaan in de ochtend naar school en het project vangt in de middag (drie keer in de week) kinderen van deze gemeenschap op. De kinderen zijn ongeveer in de leeftijd van 3 tot 12 jaar. Het project is vijf jaar geleden opgezet door vier zussen en samen met vrijwilligers zorgen zij ervoor dat deze kinderen worden opgevangen. De oudere kinderen maken eerst hun huiswerk waar de vrijwilligers ze mee helpen (de meeste ouders kunnen niet lezen en schrijven en daarmee dus ook niet hun kinderen helpen) en doen vervolgens een activiteit. De kleintjes doen eerst educatieve spelletjes en vervolgens ook een activiteit. Het laatste half uurtje wassen de kinderen hun handen en eten ze gezamenlijk yoghurt (gemaakt door een ander project Wayquis Peru). De kinderen zijn altijd erg enthousiast en weten vaak van gekheid niet waar ze mee willen spelen (deze kinderen hebben vaak thuis helemaal niets).
Aan dit project heb ik een bijdrage geleverd voor een vloer. Momenteel ligt er geen vloer en stoft het heel erg. Het project was erg blij met mijn bijdrage en de bijdrage van andere vrijwilligers en ze gingen er meteen mee aan de slag. Ik hoop dat ik het resultaat ook nog kan bekijken, maarja Peru is mañana mañana.

Het tweede project is kinderopvangproject Fe Yunca Puncu.
Dit project dat letterlijk betekent 'de poort naar de Heilige Vallei' ligt in een klein dorpje, Caicay op ongeveer een uur rijden vanaf Cusco. Het project is in het leven geroepen om de kinderen in de omliggende dorpen te helpen een toekomstperspectief te geven. Fe Yunca Puncu bestaat uit een schoolgebouwtje met twee kleine ruimtes waar dagelijks circa 70 kinderen kunnen komen. In de ochtend volgen de kinderen regulier onderwijs. Om te voorkomen dat de kinderen 's middags mee moeten helpen op het land van hun ouders, probeert dit project zowel de ouders als de kinderen bewust te maken van het belang van onderwijs en persoonlijke ontwikkeling.
Het project beschikt over een eigen ecologische tuin. Ernesto, de projectleider, is oorspronkelijk landbouwingenieur en hij tracht het project middels de verbouwing van verschillende produkten zelfvoorzienend te maken.
Er worden diverse workshops georganiseerd voor de kinderen. Bijvoorbeeld sportaktiviteiten, maar ook filmmiddagen. Aan tieners wordt seksuele voorlichting gegeven omdat tienerzwangerschappen een veelvoorkomend probleem is in deze regio.
De kinderen in dit gebied komen uit zeer arme, veelal verwaarloosde gezinnen.
Er is een speciale, eenvoudige ruimte waar vrijwilligers overnachten.
Samen met Ernesto en vrijwilligers wordt er momenteel hard gewerkt aan het bouwen van grotere lokalen zodat het project in de toekomst meerdere kinderen uit de omringende dorpen kan ontvangen.
Aan dit project geef ik een grote bijdrage, hiermee kunnen ze de beneden verdieping van de nieuwe school afmaken. De opening zal eind juni zijn, dan ben ik er helaas niet meer, maar foto´s worden vast wel opgestuurd.

Verder gaat hier alles goed met me. Ik ben zo blij dat ik dit avontuur ben aangegaan. Het is dat ik een vriendje in Nederland heb .... en een bruiloft van mijn grote broer, maar anders dan bleef ik voorlopig nog even!

Momenteel bevinden mijn ouders zich in Lima. Echt heel raar dat ze nu in Peru zijn, maar ik ze niet kan zien. Ik verheug me er erg op dat ze hier over 2 weken zijn en ik ze alles hier kan laten zien.

Groetjes en veel liefs
Suus







  • 25 April 2009 - 19:28

    Pap En Mam:

    Hallo Suzanne,
    Normaal doen we met elkaar mailen, maar dit is toch wel erg bijzonder dat wij nu ook in Peru zitten. Nu duurt het nog maar even voor wij elkaar weer ontmoeten, 2 weken, toch nog lang he. We zien er natuurlijk erg naar uit. Het was een lange vliegreis, in totaal 24 uur onderweg, maar uiteraard de moeite waard door deze vooruitzichten. Weer een boeiend verhaal van jou, we verheugen ons echt om dit live met jou mee te maken en dat je ons alles kunt laten zien. We hebben je behoorlijk gemist hoor, dit wordt een lange knuffel als we ons weerzien. Suusje tot over twee weken.

    Papsie en Mamsie

  • 25 April 2009 - 20:03

    Isabel:

    Hoi Suzanne,
    ik vind het tijd om weer eens wat te laten horen.ik vind het allemaal zo interesant wat je verteld, dat ik het bijna mee beleef. lijkt me moeilijk met zoveel armoede om te kiezen aan welke projecten je geld wil geven. je wil iedereen wel helpen denk ik. hier gaat alles zijn gangetje. met de paardjes gaat het ook goed. het is lente hier, met veel groen en mooie bloesem. hoe is het klimaat bij jou ? En zijn er ook wilde dieren waar je voor moet opletten. Ik vind het allemaal spannend. Veel groeten Isabel

  • 27 April 2009 - 07:32

    Astrid:

    Hoi Suzanne,
    Hier een klein berichtje, elke keer lees ik je berichten en iedere keer zijn ze enthousiaster als het vorige bericht. Ik ben blij dat je heel veel goede dingen kunt doen. Dat je veel steun kunt bieden aan de meisjes. Ga zo door en geniet van je laatste 2 maanden.
    Heel veel groetjes, Astrid

  • 27 April 2009 - 08:48

    Lotty:

    hejjj suuske,

    alweer zo'n mooi verhaal! mooi dat sommige meiden zoveel steun aan je hebben! echt geweldig!

    ook supper dat je de verschillende projecten zo kunt steunen! je ben erg goed bezig!

    geniet er nog van! nu kan het nog;)

    xxx lotty

  • 27 April 2009 - 17:55

    Tiny Teheux:

    Hallo Suzanne,
    Fijn dat je voor Thaila zo'n steun bent en ook dat het project met de vloer goed is gegaan. Ik denk dat je je steeds nuttiger gaat voelen bij deze mensen. Ik ben blij, dat je ouders goed zijn aangekomen en ik hoop dat jullie straks nog een "fijne" tijd samen zullen hebben !

    Groetjes, Tiny

  • 27 April 2009 - 17:59

    Laura:

    Hoi Suzanne,

    Goed om te zien dat het goed met je gaat. Zo te lezen heb je al flink wat kunnen bijdragen en worden de bijdragen van iedereen ook nuttig besteed (ik had ook niet anders verwacht, haha)!
    Ik zal Ed deze week eens vragen of hij zijn tegoedbonnen nog gaat gebruiken voor een hapje bij ons.. hij heeft ze nog allemaal!!

    Ben benieuwd naar je volgende verhaal en veel plezier met pa en ma!

    Groetjes, Laura

  • 27 April 2009 - 20:23

    Astrid:

    hardstikkeleuk om alles te lezen.Geniet er maar van.
    `tIs echt een voldaan gevoel dat je iets daar voor de mensen kunt betekenen,Dat heb ik ook in jemen.Heel veel groet en liefs van Astrid en Alexander

  • 27 April 2009 - 21:01

    Petra En Jo:

    He Wielie en Mayke,

    Goede reis gehad, NIET stiekem langs een sauna he,
    Geniet van het avontuur maar nog meer straks van je dochter.
    De sproetjes oet Valkenberg-Houthem

  • 28 April 2009 - 19:11

    Viv:

    Ha Suus,

    Weer leuk een berichtje van je te lezen :)

    Heb net even de foto`s bekeken, en ik kan echt zien dat je het naar je zin hebt!

    Je mag best trots zijn op jezelf dat je dit avontuur bent aangegaan, ik vind het nog altijd te gek van je dat je dit aan het doen bent!

    groetjes aan je ouders en veel plezier samen toegewenst!

    Xox Viv

  • 28 April 2009 - 20:14

    Edgar:

    Nog 4 weken.... en dan ga ik naar suusje!

  • 03 Mei 2009 - 10:07

    Ben En Maud:

    Is maar goed dat wij bruiloft hebben!! Anders zou je nog langer wegblijven ;)
    Hier alles prima, mailen snel weer! Toi toi toi en dikke kus van ons!

  • 04 Mei 2009 - 00:47

    Mam En Pap:

    Hoi Suuske, we zitten nu in Puno en nog 2 dagen dan komen we bij jou in Cusco aan, spannend he! We hebben echt een heel mooie reis tot nu toe, het is een prachtig land, met heel mooie natuur en aardige mensen, nou ja, aardig,iemand heeft mijn gouden kettinkje met mijn kruisje zo van mijn nek afgetrokken, je schrikt je rot!! en de hoogte die valt ook niet mee voor iedereen, ik had altijd gedacht dat ik daar wel tegen kon, maar helaas ik ben 1 van de 4 zieken in de bus, Maar niet getreurd, we komen eraan en Jo en Petra, Wiel is al in de heetwaterbronnen geweest!!

  • 04 Mei 2009 - 22:47

    Astrid:

    Ik wens je ouders alvast een heel fijn samen zijn met je.En zit pap dou auch mer aan de geng.
    Geniet ervan samen.Ik hou Edgar in de gaten,hij heeft al 2 keer deze week de vlag uitgehangen.
    Wat????? zou er zijn.
    Liefs astrid en Alexander

  • 05 Mei 2009 - 18:09

    Maurice:

    Hey Suzanne,

    Hier spreekt de 'brave' buurjongen van je.

    Goed om te horen dat je veel kunt betekenen voor de kinderen en de projecten daar en dat het goed met je gaat!

    Sabine en ik zullen binnenkort wat met Edgar afspreken om wat te drinken ergens en bij te praten.

    Geniet nog van de laatste 2 maanden, ook samen met je ouders en als Ed komt.

    En we zien ons op de bruiloft van Ben!!

    Hou je taai!!

    Grtz Maurice

  • 05 Mei 2009 - 18:17

    Arno En José:

    Hoi Suzanne,
    fijn om te lezen dat het goed met je gaat en dat je de kinderen daar zo goed mogelijk helpt. Als Pap er is heb je een prima klusser bij de hand! Heel veel succes verder.
    Groetjes, Arno en José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 22 Nov. 2008
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 33674

Voorgaande reizen:

05 Maart 2009 - 24 Juni 2009

In mijn uppie naar het verre Peru

Landen bezocht: